2012. augusztus 18., szombat

Grundschartner Nordkante



Egyik este megcsörrent a telefonom. Vidovics Zoli volt. Megkérdezte, hogy nem érek-e rá egy mászótúrára aug. 13-16-ig. A cél Zillertal, és Wetterstein. Természetesen ráértem, hisz miért ne értem volna. :D
Sajnos Zoli ideje szűkös volt, így a program sűrűnek ígérkezett. A mókához csatlakozott még Dékány Máté, és Ruszkovszki Zsolt(ZS)  is. 13.-a reggel staroltunk Zalaszentgyörgyről, és viszonylag gyorsan Zillertalban is voltunk. Összekaptuk a cumókat, és elindultunk a Grundshartner északi élének beszállásához. Erről az egész mászásról tudni kell, hogy a beszállás 1400m szint, maga a mászóút 600métert küzd le, így a lemenetel 2000m szint. Elég combos, de ami a lényegét adja ennek az egésznek az az, hogy a lemenet egy másik völgyben van. Ily-módon vagy egy nap alatt kell teljesíteni az egész túrát, vagy pedig vinni kell végig a bivakcuccot is. Mi Zoli javaslatára az utóbbit választottuk.
Szóval kora délután elindultunk fölfele. Mindenki megpróbált nagyon minimál cuccot vinni, de azért a zsáknak volt súlya, ami inkább a másnapi mászás szempontjából tűnt kellemetlennek. Gond nélkül fölértünk az egyébként csodaszép Zillertali völgybe. Én még nem jártam ott azelőtt, és teljesen magával ragadott egész Zillertal.
A beszállás alatt mindenki éjszakai szálláshely után nézett. Az idő elég borús volt, úgyhogy én nekiláttam valami fedett bivak építéséhez. Pár száz kiló kő megmozgatása után kezdett kialakulni a dolog. Ijesztésképpen pár szem eső is esett, aminek hatására ZS is megpróbált valami fedett helyet találni magának, több-kevesebb sikerrel (inkább kevesebbel :D) Zoli, és Máté maradt a kőtömb tetején. Végül elkészült az én hajlékom is. Elég kényelmes is volt, és a cuccaimat is fedett helyre tudtam rakni, a lábam kicsit kilógott, de egy esetleges eső ellen volt egy bivakzsákom, így nyugodtan tértem nyugovóra, és elég jól is aludtam.
Hajnalban keltünk, és kis gyaloglással már a gerincen is voltunk. Az út eleje inkább gerinc jellegű, föntebb már valóban élről lehet beszélni.
Már szinte a beszállásnál utolért minket valami villámparti, akik igencsak rövid idő alatt teljesítettek az él alatti meredek kuloáros részt. Egy ideig haladtak mögöttünk, majd úgy félúton leelőztek minket. Nem másztunk kimondottan lassan, de a tempónkon lehetett volna azért mit javítani. Először is a zsákok nem voltak könnyűek. Ehhez hozzátartozott az is, hogy egy pár félkötél volt nálunk. Én éreztem, hogy elég lesz egy szál is, de végül biztonságból elvittük mindkettőt. Az egyik nagyjából végig a zsákom tetején utazott. Egyszer használtuk a kulcsrészen, de ott sem volt indokolt :) A másik tényező a szinkronmászás volt. Az út nagy részét így tettük meg, de lehettünk volna hatékonyabbak is. Ennek oka szerintem az volt, hogy Zolival még nem rázódtunk bele teljesen abba, hogy a szinkron valóban szinkron legyen. Emlékszem amikor először másztam így Krisztivel, akkor voltak hasonló dolgok. Azóta már több ilyesmi utat másztunk szinkronban, és mostanában már elég jó időket futottunk együtt. Szó ami szó, 6óra alatt értünk föl a csúcsra. A kalauzidő 5óra, úgyhogy így nagy zsákkal annyira nem volt rossz tempó.
Egyébként az út hosszú, és gyönyörű, méltóképp tagja a 100 extreme út az Alpokban válogatásnak. A fölső részt látványos reibungtáblák, és repedésrendszerek alkotják. A kulcshossz VI+ nehézségű. Kissé áthajló táblán halad, elég egyensúlyos, így megmászását a zsák megnehezítette. Szerencsére jól ki van szögelve, mint általában az összes nehezebb hely.
A csúcs alatt beért minket még egy parti, velük jól elbeszélgettünk, és sok hasznos információt tudtunk meg a következő célpontról, Wettersteinről.
A csúcsról már csak egy csodás 2000m szintet magába foglaló lemenet várt ránk. Az eleje gleccser által  simára csiszolt hatalmas kőtömbökön haladt, ami jól megdolgoztatta a combunkat. Ezt egy jó hosszú meredek füves szakasz követte, aminek második felében már tehéncsapások könnyítettek a haladást. Kegyelemdöfésként a maradék 500m szint 8km autóúton haladt. Megváltás volt beülni az kocsiba :D

Hardware: -1x60m kötél (félkötél is elég)
                  -8-10db express            
                  -4-6db friend (jól lehet pakolni)
                  - éksor
                  - hevederek minden mennyiségben :)

Info: - Bergsteigen
         - Alexander Gruber
         - Topo1
         - Topo2

Időjárás: Bergfex
               Mountain forecast

Szállás: Vagy Hausling-ban, vagy ha bivakcuccal megy a mászás, akkor Bodenalm-nál vannak kis
             házikók, ahol elvileg lehet aludni, ill bivak a beszállásnál.


Fotó Galéria







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése